«

»

júl 19 2017

K novým stanovám (návrhy klubu Honér Bratislava)

Nové stanovy Na stránke SBZ sa uverejnil návrh nových stanov SBZ. Vzhľadom na to, že klub Honer zvažuje podanie žiadosti o členstvo v SBZ, sme návrh nových stanov v klube predebatovali. Predpokladáme, že naše názory budú zaujímavé a podnetné pre mimoriadnu konferenciu SBZ a preto ich pripájame do diskusie. Ich zhrnutie je v nasledovných bodoch:
  1. Členom predsedníctva SBZ má byť zástupca športovcov do 35 rokov, ktorého si táto skupina zvolí. V tejto skupine sú viacerí súťažní hráči bridžu, ktorí majú výsledky,  budú prínosom pre fungovanie SBZ a pre ďalšie rozširovanie základne bridžu v SR. Návrh v stanovách aby to bol športovec, ktorí získa 50 hlasov ostatných športovcov je pri stave bridžistov v SR nereálna.
  2. Členovia predsedníctva sa majú obmieňať po 2 funkčných obdobiach. Všeobecne platí, že dlhodobá stabilita vo funkciách obmedzuje nové nápady.
  3. Pri členstve klubov má byť stanovený aj rozsah finančnej podpory na činnosť od SBZ. Napr. 60% z príjmov SBZ sa prerozdelí medzi kluby. Takto bude posilnený dôraz na funkciu klubov, ale hlavne sa vytvorí možnosť a záujem na získanie sponzorov na celoštátnej aj transnacionálnej úrovni.
  4. Bolo by vhodné dosiahnuť stav, aby na konferencii hlasovali zúčastnení členovia. Hlasovanie cez delegátov môže navádzať určitú nedôveru. Bridžová základňa SR je pomerne malá, komu záleží na bridžovom dianí ten si nájde čas a zúčastní sa.
Peter Kalina Vedúci klubu Honer   [fb_button]  

Celkom prečítané 281 krát.
Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Nasledovny text je moj osobny nazor. Ocenujem zaujem klubu Honer o clenstvo v SBZ a dufam, ze budeme moct tento klub privitat co najskor v nasich strukturach.

Dalej sa vyslovim ku prednesenym navrhom. Z mojej strany pojde skor o poskytnutie informacii ku danym bodom, vytvorenie nazoru nechavam na citatelov, aj ked moj nazor je asi zrejmy.

1. Ku tzv. pozitivnej diskriminacii, cize ku zvyhodnujucemu limitu 35 rokov. Pozitivna diskriminacia je kontraverzna metoda aj v pripade, ze sa pouziva v prospech znevyhodnenej mensiny. Mladez v SBZ vsak nie je znevyhodnena, ale vyrazne preferovana mensina. Dokazy je hlavne teraz po MEJ2017 zbytocne uvadzat. Mladym nic nebrani uchadzat sa funkcie v SBZ, je to ciste na ich rozhodnuti.

2. K limitu poctu vykonavania funkcii v SBZ. Z pravneho hladiska obmedzenie tohto druhu musi byt dane zakonom, inac je protiustavne. Z vecneho hladiska je nepochybne pravda, ze funkcionarsky kader SBZ je prestarnuty a zasluzi si obmenu. Riesenim nie je obmedzenie funkcii, ale zaujem sirsieho okruhu ludi o dobrovolnu pracu v prospech nasej komunity. Mimochodom, predstava, ze sucasne vedenie trva na svojich funkciach, je zabavna.

3. Stat v zakone o sporte urcuje, akym sposobom mozno pouzit statnu dotaciu a kolko z toho ide klubom na podporu mladeznickeho bridzu. Treba si dalej uvedomit, ze

a/ podpora je vypocitana na zaklade vysledkov reprezentantov na spickovych sutaziach
b/ zaistenie ucasti reprezentantov na tychto sutaziach je financne narocne, jedna ucast stoji zvycajne tisicky eur
c/ ak SBZ rozdeli svoje zdroje v navrhovanej alebo obdobnej vyske klubom, tak nebude moct poslat reprezentacie na sutaze a prijde o podporu, lebo bez reprezentacnych vysledkov nebude vediet dokladovat efektivne vyuzitie statnej podpory

Miesto rozdelenia zdrojov SBZ klubom sa treba venovat dosiahnutiu lepsich reprezentacnych vysledkov a tak dosiahnut navysenie statnej dotacie. Dobre reprezentacne vysledky zvycajne maju multiplikacny efekt, su najlepsou propagaciou daneho sportu (vid povedzme Sagan, co je sice extremny priklad, ale dobre ukazuje, ako uz jeden kvalitny jedinec dokaze pomoct jeho sportu propagacne) a maju potencial pritiahnut viac hracov, generovat viac domacich sutazi, atd.

4. Delegatov na konferencii predpisuje zakon o sporte. Tento stav je nemenny. Bolo by vsak potrebne spracovat sposob volby delegatov metodickym sposobom tak, aby bolo zrejme, kolko delegatov na danu konferenciu moze vlastne prist, kto konkretne kolko delegatov moze nominovat a dalsie navazne specifikacie a tym by sa zaroven zamedzilo roznym neurcitym stavom spojenymi niekedy aj z opravnenou kritikou v tejto oblasti. Nakolko vsak vypracovanie takehoto predpisu nie je jednoducha zalezitost, nakolko nemame dostatok kvalifikovanych ludi na takuto pracu, nakolko neexistuje dopyt v tomto smere, tak delegatov na konferenciu volime v poslednej chvili v zasade v dvoch kluboch a tito delegati sa potom nahodne doplnia alebo nedoplnia niektorymi jedincami.

Ostatne spominane body v tomto navrhu su viacmenej opodstatnene, ale podla mojich informacii ich uvedenie v texte stanov je vysledkov konzultacii s ministerstvom a ich vypustenie sa nedoporucuje, lebo ministerstvo na dotycnych formulaciach pochadzajucich zo zakona o sporte trva.