SBZ - disciplinárny poriadok
Obsah
1. Úvodné ustanovenia. 1
2. Pôsobnosť Disciplinárneho poriadku. 1
3. Základné pravidlá disciplinárneho konania. 2
4. Disciplinárne orgány a účastníci konania. 2
5. Priebeh konania. 4
6. Rozhodnutia a lehoty. 6
7. Odvolacie konania. 7
8. Disciplinárne tresty členom a funkcionárom SBZ.. 8
9. Evidencia trestov. 12
10. Záverečné ustanovenia. 12
Výrazom dobrých vzťahov medzi jednotlivcami ako aj medzi kolektívmi v športovom bridži je čestné, slušné vystupovanie jednotlivých hráčov, rozhodcov,
trénerov a funkcionárov pri vykonávaní športových aktivít a rešpektovanie príslušných platných noriem, schválených riadiacimi orgánmi Slovenského
bridžového zväzu.
Nedá sa však vylúčiť vybočenie správania sa jednotlivcov alebo kolektívov z medzí stanovených Stanovami SBZ a normami slušného správania, ktoré môže
vyústiť do disciplinárneho priestupku. Disciplinárnym konaním sa rozumie náležité prerokovanie a spravodlivé posúdenie disciplinárnych priestupkov
jednotlivcov, ktorí sú členmi SBZ, prijatie opatrení k ich náprave a k predchádzaniu podobného správania sa členov SBZ v budúcnosti
Cieľom prejednávania disciplinárnych priestupkov je prispieť ku korektnému, kultúrnemu a športovému vystupovaniu hráčov, ktorí sú členmi SBZ.
2.1. Tento disciplinárny poriadok (ďalej len „DP“) upravuje postup príslušných orgánov (ďalej len „disciplinárny orgán“, pozri čl. 4.1) pri disciplinárnom
konaní, v ktorom sa rozhoduje o uložení disciplinárneho trestu.
2.2. V disciplinárnom konaní sa prerokúvajú hlavne tieto priestupky:
a) porušenie povinností člena SBZ, ktoré je prejavom neslušnosti a zo spoločensko-morálneho hľadiska si vyžaduje disciplinárne konanie,
b) narušenie poriadku súvisiace so športovou súťažou počas samotnej súťaže ako aj počas príprav na ňu,
c) nedodržanie či svojvoľné porušenie propozícií súťaže,
d) porušenie či nedodržanie povinností uložených Stanovami, ostatnými predpismi a uzneseniami schválenými príslušným orgánom SBZ,
e) uvedenie nesprávneho alebo neúplného údaja alebo zatajenie požadovaného údaja, v prípade, že je uložená povinnosť takýto údaj uviesť,
f) porušenie zákazu užívania nedovolených látok a preparátov uvedených v príslušných predpisoch (napr. v Olympijskej charte) vrátane užívania alkoholu v
priebehu súťaží
2.3. Postup podľa tohto DP sa nepoužije v prípade, že o tom rozhodol nadriadený orgán, ktorým môže byť:
a) nadriadený orgán disciplinárneho orgánu SBZ,
b) orgány štátnej správy (napr. orgány činné v trestno-právnom konaní na území SR),
c) orgány EBL alebo WBF.
3.1. Účelom disciplinárneho konania je prispievať k výchove hráčov, trénerov, funkcionárov a rozhodcov podľa zásad morálky a spravodlivosti.
3.2. Disciplinárny orgán je povinný svedomito a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, prerokovať ju včas a bez zbytočných
prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú ku správnemu vyriešeniu.
Účastníkom konania musí disciplinárny orgán poskytnúť pomoc a poučenie tak, aby pre neznalosť tohto disciplinárneho poriadku neutrpeli v konaní ujmu.
3.3. Rozhodnutie disciplinárneho orgánu musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci a okolností týkajúcich sa prerokovávaného priestupku. Rokovanie
musí disciplinárny orgán viesť tak, aby posilňovalo dôveru účastníkov konania a ostatných osôb v správnosť rozhodnutia, aby prijaté rozhodnutie bolo
presvedčivé a viedlo účastníkov konania a ostatné osoby k dobrovoľnému splneniu ich povinností.
3.4. Účastník konania je povinný spolupracovať s disciplinárnym orgánom v priebehu celého konania.
3.5. Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti.
3.6. Disciplinárny orgán pri stanovení výmery trestu berie ako poľahčujúcu okolnosť, keď previnený:
- bol vyprovokovaný
- pred priestupkom sa riadne správal
- prejavil úprimnú ľútosť
- nahradil dobrovoľne škodu, ktorú svojím priestupkom spôsobil
- sám oznámil priestupok, ktorého sa dopustil
- účinne napomáhal pri objasňovaní svojho priestupku
3.7. Disciplinárny orgán pri stanovení výmery trestu berie ako priťažujúca okolnosť, keď previnený :
- naviedol k priestupku iného
- dopustil sa priestupku surovým, zákerným alebo ľstivým spôsobom
- dopustil sa viacerých priestupkov za sebou
- dopustil sa priestupku ako funkcionár SBZ
- dopustil sa zároveň prečinu alebo trestného činu
Ak disciplinárny orgán prerokováva niekoľko súbežných priestupkov obvineného, vysloví trest za najťažší priestupok a k ostatným priestupkom prihliadne ako
k priťažujúcim okolnostiam.
3.8. Bridžový klub, ktorého je previnený členom, sa môže k priestupku vyjadriť a odporučiť výšku trestu.
4.1. Disciplinárnymi orgánmi v zmysle tohto Disciplinárneho poriadku sú:
a) komisia bridžového klubu
b) vedúci súťaže alebo osoba poverená vedením súťaže, spolu s delegovaným rozhodcom
c) disciplinárna komisia ustanovená Predsedníctvom SBZ
d) Predsedníctvo SBZ
4.2 Vedenie bridžového klubu ustanoví poverenú komisiu k riešeniu konkrétneho prípadu. Takáto komisia má minimálne troch členov. Komisia bridžového klubu
je disciplinárny orgán bridžového klubu, ktorý rozhoduje o disciplinárnych priestupkoch podľa ustanovenia čl. 2.2, písm. a).
Spôsob vedenia disciplinárneho konania, výška trestu a všetky ďalšie náležitosti sú v pôsobnosti bridžového klubu, ktorého je previnený členom.
Nadriadeným orgánom disciplinárnej komisie bridžového klubu je komisia ustanovená P-SBZ.
4.3. Vedúci súťaže alebo osoba poverená vedením súťaže rozhoduje o disciplinárnych priestupkoch podľa ustanovenia čl. 2.2, písm. b) alebo c).
Vedúci súťaže prejednáva priestupok v mieste súťaže, bez zbytočného zdržania a v spolupráci s delegovaným rozhodcom. V prípade nezhody alebo v prípade, že
vedúci súťaže je osoba totožná s delegovaným rozhodcom, je povinný spísať o priestupku protokol a vec postúpiť nadriadenému orgánu.
Vedúci súťaže môže uložiť peňažný trest do maximálnej výšky desaťnásobku vložného do príslušnej súťaže, v ktorej k priestupku došlo.
Nadriadeným orgánom vedúceho súťaže je komisia ustanovená P-SBZ.
4.4. Disciplinárnu komisiu ustanovuje P-SBZ ako poradnú komisiu v zmysle stanov SBZ k riešeniu konkrétneho prípadu. Komisia je poverená rozhodovať o
disciplinárnom priestupku podľa ustanovenia čl. 2.2, písm. d) alebo e).
Komisia ustanovená P-SBZ rozhoduje v disciplinárnom konaní o disciplinárnych priestupkoch reprezentantov, trénerov reprezentačných družstiev a funkcionárov
SBZ. Výšku trestu, na návrh komisie, stanoví Predsedníctvo SBZ.
Komisiu menuje Predsedníctvo SBZ z radov členov SBZ, ktorí sa tešia všeobecnej dôvere, disponujú dostatočnou skúsenosťou a znalosťou bridžovej
problematiky, predpisov a poriadkov. Komisiu tvoria traja členovia, ktorí si spomedzi seba zvolia predsedu. Ten je poverený vedením disciplinárneho
konania. Člen komisie sa pri prerokovaní priestupku nemôže zdržať hlasovania. Členovia komisie sú do funkcie menovaní na obdobie prerokovania konkrétneho
disciplinárneho priestupku a rozhodovania o disciplinárnom treste. Členovia komisie môžu kedykoľvek z komisie vystúpiť alebo môžu byť Predsedníctvom SBZ
kedykoľvek, a to aj jednotlivo, odvolaní.
Namiesto člena komisie, ktorý sa nemôže alebo nechce zúčastniť prerokovania konkrétneho prípadu, Predsedníctvo SBZ menuje náhradníka v lehote do 15 dní odo
dňa, kedy sa Predsedníctvo SBZ dozvie o odstúpení člena komisie ustanovenej P-SBZ z prerokovávania konkrétneho priestupku. Mandát disciplinárnej komisie je
platný len pre konkrétny prípad a bude ukončený vynesením rozhodnutia komisie.
Kópia rozhodnutia komisie ustanoven P-SBZ sa doručuje aj bridžovému klubu, ktorého je previnilý členom.
Nadriadeným orgánom disciplinárnej komisie ustanovenej Predsedníctvom SBZ je Predsedníctvo SBZ.
4.5. Predsedníctvo SBZ prerokúva disciplinárne priestupky z disciplinárneho konania komisie ním ustanovenej.
V prípade, že Predsedníctvo SBZ rozhoduje o disciplinárnom konaní v II. inštancii, koná podľa ustanovení čl. 3, tohto Disciplinárneho poriadku.
V prípade, že Predsedníctvo SBZ koná podľa ustanovenia 4.4, má právo:
a) požiadať o predloženie dôkazov a zdôvodnenie trestu navrhnutého komisiou ustanovenou P-SBZ,
b) potvrdiť rozhodnutie komisie,
c) zrušiť rozhodnutie komisie,
d) vrátiť vec na opätovné prerokovanie komisii s odôvodnením vrátenia.
Na výrok je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny členov komisie V prípade, že Predsedníctvo nemôže dodržať ustanovenie čl. 4.8, postúpi disciplinárne
konanie nadriadenému orgánu.
Nadriadený orgán Predsedníctva SBZ je určený Stanovami Slovenského bridžového zväzu.
Pri pochybnostiach, kto má o priestupku rozhodnúť, je záväzné stanovisko Predsedníctva SBZ.
Proti rozhodnutiu Predsedníctva SBZ sa nie je možné odvolať.
4.6. Účastníci konania
Účastníkom konania je ten, o ktorého právach alebo povinnostiach má byť konanie vedené alebo ktorého práva alebo povinnosti môžu byť rozhodnutím priamo
ovplyvnené; účastníkom konania je i ten, kto tvrdí, že môže byť rozhodnutím vo svojich právach alebo povinnostiach priamo ovplyvnený, a to až do času,
pokiaľ sa nepreukáže opak.
Účastník môže samostatne jednať v rozsahu, v ktorom má spôsobilosť vlastnými úkonmi poberať práva a brať na seba povinnosti.
4.7. Zastupovanie
Účastníka konania, ktorý nemôže v konaní jednať osobne, môže zastupovať splnomocnený zástupca.
Splnomocnenie k zastupovaniu je treba preukázať písomnou plnou mocou alebo plnou mocou prehlásenou do protokolu. Disciplinárny orgán môže v nepochybných
prípadoch od dôkazu plnou mocou upustiť.
Pokiaľ je previneným neplnoletá osoba, zastupuje ju jej právoplatný zástupca – rodič.
4.8. Vylúčenie člena disciplinárneho orgánu
Člen disciplinárneho orgánu je vylúčený z prerokovania a rozhodovania priestupku, ak so zreteľom na jeho pomer k predmetu, k účastníkom konania alebo k ich
zástupcom, môže vzniknúť pochybnosť o jeho nezaujatosti.
Z prerokovania a rozhodovania pred disciplinárnym orgánom je vylúčený tiež ten, kto sa v rovnakej veci zúčastnil konania ako člen disciplinárneho orgánu
iného stupňa.
Účastník konania oznámi disciplinárnemu orgánu skutočnosti nasvedčujúce vylúčenie člena disciplinárneho orgánu, akonáhle sa o nich dozvie. O vylúčení člena
disciplinárneho orgánu z konania rozhoduje nadriadený orgán príslušného disciplinárneho orgánu, ktorý komisiu zriadil. Ak príslušný orgán rozhodol o
vylúčení člena disciplinárneho orgánu, vykoná tento zároveň všetky dostupné opatrenia k zaisteniu riadneho priebehu ďalšieho konania. Proti rozhodnutiu o
vylúčení člena disciplinárneho orgánu nie je možné podať samostatné odvolanie.
5.1. Podanie
Podanie možno urobiť písomne alebo ústne do protokolu príslušnému disciplinárnemu orgánu. Podanie sa posudzuje podľa obsahu. Z podania musí byť jasné, kto
ho podáva, akej veci sa týka a čo navrhuje. Pokiaľ podanie nemá predpísané náležitosti alebo vykazuje nedostatky, vyzve disciplinárny orgán podávajúceho k
jeho doplneniu, resp. odstráneniu nedostatkov, v stanovenej lehote. Ak oslovená osoba nevyhovie tejto výzve v stanovenom termíne, podanie sa odloží. Na
žiadosť účastníka konania musí byť prijatie podania potvrdené. Na anonymné podanie disciplinárny orgán neberie zreteľ.
5.2. Zahájenie konania
Konanie sa začína na základe podania účastníka konania a/alebo z podnetu disciplinárneho orgánu.
Konanie je začaté dňom, kedy podanie účastníka konania došlo disciplinárnemu orgánu príslušnému vo veci rozhodnúť. Pokiaľ sa konanie začína z podnetu
disciplinárneho orgánu, je konanie začaté dňom, kedy tento orgán vykonal voči účastníkom konania prvý úkon.
O začatí konania upovedomí disciplinárny orgán všetkých známych účastníkov konania; ak mu účastníci konania alebo ich pobyt nie sú známe, upovedomí ich o
začatí konania zverejnením napr. na webovej stránke SBZ alebo obdobným spôsobom.
Konanie nemožno zahájiť, ak uplynie od priestupku lehota dlhšia ako šesť mesiacov.
5.3. Postúpenie
Ak prijaté podanie neprináleží disciplinárnemu orgánu k rozhodovaniu, je povinný podanie bezodkladne postúpiť príslušnému disciplinárnemu orgánu a
upovedomiť o tom účastníkov konania.
5.4. Prerušenie konania
Disciplinárny orgán preruší konanie, ak bol účastník konania vyzvaný, aby v stanovenej lehote odstránil nedostatky podania.
Disciplinárny orgán môže tiež prerušiť konanie najdlhšie na dobu 30 dní, ak to z dôležitých dôvodov navrhnú účastníci konania alebo vznikne prekážka v
spoľahlivom zistení stavu veci.
Proti rozhodnutiu o prerušení konania sa nie je možné odvolať.
Disciplinárny orgán v konaní pokračuje z vlastného podnetu alebo z podnetu účastníka konania, akonáhle pominuli prekážky, pre ktoré bolo konanie prerušené,
poprípade akonáhle uplynula 30-denná lehota uvedená vyššie v tomto článku.
Pokiaľ je konanie prerušené, lehoty podľa tohto Disciplinárneho poriadku nebežia.
5.5. Zastavenie konania
Disciplinárny orgán zastaví konanie, ak:
a) vezme účastník návrh na jeho začatie spať
b) odpadol dôvod konania začatého z podnetu disciplinárneho orgánu.
Disciplinárne konanie sa zastaví v prípade, keď sa ukáže, že:
a) k priestupku nedošlo
b) previnený nie je registrovaným členom SBZ
c) pominul vzťah previneného k zakladateľovi disciplinárneho orgánu.
5.6. Dokazovanie
K dokazovaniu je možné použiť všetky prostriedky, ktorými možno zistiť a objasniť skutočný stav veci alebo okolností, ktoré priestupok sprevádzali a ktoré
sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Účastník konania je povinný navrhnúť na podporu svojich tvrdení dôkazy, ktoré sú mu známe. Disciplinárny orgán hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to
každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti.
5.7. Doručovanie
Dôležité písomnosti, najmä rozhodnutia, sa doručujú do vlastných rúk.
Ak nebol adresát písomnosti, ktorá má byť doručená do vlastných rúk, zastihnutý, aj keď sa v mieste doručenia zdržuje, doručovateľ uloží písomnosť v
miestne príslušnej prevádzke držiteľa poštovej licencie a adresáta o tom vhodným spôsobom vyrozumie. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do troch dní od
uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
Ak adresát odoprel bezdôvodne písomnosť prijať, je doručená dňom, kedy jej prijatie bolo odoprené; na to doručovateľ adresáta upozorní.
Ak má účastník konania, ktorý sa zdržuje v zahraničí alebo tam má sídlo, zástupcu v tuzemsku, doručí sa písomnosť tomuto zástupcovi.
Písomnosti, ktoré sú určené bridžovým klubom, sa doručujú tomu, kto je oprávnený za bridžový klub konať.
Ak má účastník konania zástupcu s plnou mocou pre celé konanie, doručuje sa písomnosť iba tomuto zástupcovi. Ak má však účastník konania osobne v konaní
niečo vykonať, doručuje sa písomnosť nielen zástupcovi, ale aj samotnému účastníkovi konania.
Dňom doručenia oznámenia podľa čl. 5.2. je pätnásty deň nasledujúci odo dňa zverejnenia oznámenia na webovej stránke SBZ alebo iným obdobným spôsobom.
5.8. Lehoty
Ak je to potrebné, stanoví disciplinárny orgán k vykonaniu úlohy v konaní primeranú lehotu. Do lehoty sa nezapočítava deň, kedy došlo k skutočnosti
určujúcej začiatok lehoty. Lehoty určené podľa týždňov, mesiacov alebo rokov končia uplynutím toho dňa, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, kedy
došlo ku skutočnosti určujúcej začiatok lehoty, a ak nie je takýto deň v mesiaci, končí lehota posledným dňom mesiaca. Ak pripadne koniec lehoty na deň
pracovného voľna, je posledným dňom lehoty najbližší ďalší pracovný deň.
Lehota je zachovaná, ak je v posledný deň lehoty podané podanie u disciplinárneho orgánu, alebo je preukázateľne podaná poštová zásielka obsahujúca
podanie.
Pri pochybnostiach sa považuje lehota za zachovanú, pokiaľ sa nepreukáže opak.
Disciplinárny orgán odpustí zo závažných dôvodov zmeškanie lehoty, ak o to požiada účastník konania do 15 dní odo dňa, kedy pominula príčina zmeškania a ak
urobí v tejto lehote zmeškaný úkon. Disciplinárny orgán môže tejto žiadosti priznať odkladný účinok.
Zmeškanú lehotu nemožno odpustiť, ak odo dňa, kedy mal byť úkon urobený, uplynie šesť a viac mesiacov.
Proti rozhodnutiu o návrhu na odpustenie zmeškanej lehoty sa nie je možné odvolať.
5.9. Protokol
O ústnych podaniach a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných dôkazoch, o vyjadrení účastníkov konania, o ústnom konaní a o hlasovaní spíše
disciplinárny orgán protokol.
Z protokolu musí byť jasné, kto, kde a kedy konanie robil, predmet konania, ktoré osoby sa ho zúčastnili, ako konanie prebiehalo, aké návrhy boli podané a
aké opatrenia boli prijaté; v protokole o hlasovaní sa uvedie tiež výrok rozhodnutia a výsledok hlasovania.
Protokol podpisujú po prečítaní všetky osoby, ktoré sa konania zúčastnili a člen disciplinárneho orgánu, ktorý konanie viedol. Protokol o hlasovaní
podpisujú všetci prítomní členovia disciplinárneho orgánu. V prípade odmietnutia podpísania protokolu, sa dôvody tohto odmietnutia a námietky proti obsahu
protokolu v protokole zaznamenajú.
5.10. Náklady konania
Náklady konania, ktoré vznikli disciplinárnemu orgánu, znáša tento orgán. Náklady, ktoré v konaní vznikli účastníkovi konania, znáša účastník.
6.1. Princíp rozhodnutia
Rozhodnutie musí byť v súlade s Disciplinárnym poriadkom, musí byť vydané disciplinárnym orgánom k tomu príslušným, musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného
stavu veci a obsahovať predpísané náležitosti (pozri čl. 6.2).
6.2. Náležitosti rozhodnutia
Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní.
Výrok obsahuje rozhodnutie vo veci. Pokiaľ sa v rozhodnutí ukladá účastníkovi konania povinnosť k plneniu, stanoví pre neho disciplinárny orgán lehotu.
V odôvodnení rozhodnutia disciplinárny orgán uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia a akými úvahami bol vedený pri hodnotení dôkazov.
Poučenie o odvolaní obsahuje údaj, či je rozhodnutie konečné alebo či sa možno proti nemu odvolať, v akej lehote, ku ktorému orgánu a kde možno odvolanie
podať a číslo účtu pre uhradenie poplatku v prípade podania odvolania v zmysle ustanovení čl. 7.1.
V písomnom vyhotovení rozhodnutia sa uvedie tiež orgán, ktorý rozhodnutie vydal, dátum vydania rozhodnutia, mená a priezviská účastníkov konania.
Rozhodnutie musí byť podpísané s uvedením mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby.
Rozhodnutie môže obsahovať návrh na zverejnenie disciplinárneho trestu v médiách spadajúcich do kompetencie Predsedníctva SBZ (pozri čl. 9.4).
Chyby v písaní, počtoch a iné zrejmé nesprávnosti v písomnom vyhotovení rozhodnutia disciplinárny orgán kedykoľvek i bez návrhu opraví a vyrozumie o tom
účastníkov konania.
6.3. Lehota pre rozhodnutie
V jednoduchých veciach, najmä ak možno rozhodnúť na základe dokladov predložených účastníkom konania, rozhodne disciplinárny orgán bezodkladne.
V ostatných prípadoch je disciplinárny orgán povinný rozhodnúť vo veci do 30 dní od začiatku konania; v obzvlášť zložitých prípadoch rozhodne najneskôr do
60 dní; ak nemožno vzhľadom k povahe veci rozhodnúť ani v tejto lehote, môže ju primerane na požiadanie predĺžiť odvolací orgán.
Ak nemôže disciplinárny orgán rozhodnúť do 30, poprípade do 60 dní, je povinný o tom účastníka konania s uvedením dôvodov písomne upovedomiť.
6.4. Oznámenie rozhodnutia
Rozhodnutie sa účastníkovi konania oznamuje doručením písomného vyhotovenia tohto rozhodnutia. Deň doručenia rozhodnutia je dňom jeho oznámenia.
Účastníkovi konania, ktorý je prítomný, môže byť rozhodnutie oznámené ústnym vyhlásením; deň ústneho vyhlásenia rozhodnutia je dňom oznámenia rozhodnutia,
len pokiaľ sa prítomný účastník konania vzdal nároku na doručenie písomného vyhotovenia rozhodnutia.
Rozhodnutie zašle disciplinárny orgán:
a) príslušnému odvolaciemu orgánu a
b) Generálnemu sekretárovi SBZ v prípade, keď Predsedníctvo SBZ nie je príslušným odvolacím orgánom, najneskôr do 30 dní odo dňa nadobudnutia
právoplatnosti rozhodnutia.
6.5. Právoplatnosť a vykonateľnosť rozhodnutia
Rozhodnutie, proti ktorému sa nie je možné odvolať, je právoplatné.
Rozhodnutie je vykonateľné, ak sa proti nemu nie je možné odvolať.
7.1. Odvolacie konania
Proti rozhodnutiu disciplinárneho orgánu v I. inštancii má účastník právo podať odvolanie, pokiaľ sa účastník konania odvolania písomne alebo ústne do
protokolu nevzdal.
O odvolaní proti rozhodnutiu disciplinárneho orgánu rozhoduje jeho nadriadený orgán podľa čl. 4.2 až 4.5.
Odvolanie je treba podať v lehote do 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia disciplinárnemu orgánu, ktorý vo veci rozhodol. Pri podaní odvolania je nutné
zaplatiť na účet SBZ poplatok za odvolanie vo výške 35 EUR a kópiu dokladu o zaplatení priložiť k odvolaniu. Poplatok za odvolanie sa vráti odvolávajúcemu
sa, ak odvolací orgán rozhodnutie zmení v zmysle zmiernenia trestu alebo zruší, alebo disciplinárny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, odvolaniu v
plnom rozsahu vyhovie.
V prípade, že podané odvolanie nemá potrebné náležitosti, neprerokováva sa.
Pokiaľ účastník konania v dôsledku nesprávneho poučenia alebo preto, že nebol poučený vôbec, podal opravný prostriedok po lehote, má sa za to, že ho podal
včas, ak tak urobil najneskôr do troch mesiacov odo dňa oznámenia rozhodnutia.
Riadne podané odvolanie má odkladný účinok.
Disciplinárny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, vyrozumie ostatných účastníkov konania o obsahu podaného odvolania, vyzve ich, aby sa k nemu
vyjadrili a podľa potreby doplní konanie vykonaním nových navrhovaných dôkazov.
Disciplinárny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, môže o odvolaní sám rozhodnúť, ak odvolaniu v plnom rozsahu vyhovie a ak sa rozhodnutie netýka
iného účastníka konania ako odvolateľa alebo ak s tým všetci ostatní účastníci konania vyslovia súhlas.
Ak nerozhodne disciplinárny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, o odvolaní, predloží ho so spisovým materiálom odvolaciemu orgánu najneskôr do 30 dní
odo dňa, kedy mu odvolanie došlo.
Odvolací orgán preskúma napadnuté rozhodnutie v celom rozsahu; ak je to nutné, doterajšie konanie doplní, poprípade zistené nedostatky odstráni.
Ak existujú dôvody, odvolací orgán rozhodnutie zmení alebo zruší, inak odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí.
Odvolací orgán rozhodnutie zruší a vec vráti k novému prerokovaniu a rozhodnutiu disciplinárnemu orgánu, ktorý ho pôvodne vydal, pokiaľ je to vhodnejšie
najmä z dôvodov rýchlosti alebo hospodárnosti; disciplinárny orgán je právnym názorom odvolacieho orgánu viazaný.
Proti rozhodnutiu o odvolaní sa nie je možné ďalej odvolať.
Odvolací orgán má právo najneskôr do 15 dní odo dňa prevzatia rozhodnutia disciplinárneho orgánu začať odvolacie konanie z vlastného podnetu, ak dôjde k
záveru, že rozhodnutie disciplinárneho orgánu v I. inštancii by malo byť zrušené alebo zmenené.
7.2. Previnený má právo zúčastniť sa prerokovávania veci pred odvolacím orgánom.
7.3. Mimoriadny opravný prostriedok
Rozhodnutie, ktoré je právoplatné, s výnimkou rozhodnutia o odvolaní vydaného Predsedníctvom SBZ, môže z vlastného alebo iného podnetu preskúmať
Predsedníctvo SBZ.
Ak nie je podnet k preskúmaniu rozhodnutia dôvodný, oznámi Predsedníctvo SBZ túto skutočnosť navrhovateľovi písomne.
Predsedníctvo SBZ nemôže mimo odvolacie konanie rozhodnutie zrušiť alebo zmeniť po uplynutí šiestich mesiacov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia.
Predsedníctvo SBZ rozhodnutie zruší alebo zmení, najmä v prípade ak:
a) bolo vydané v rozpore s Disciplinárnym poriadkom SBZ v čase jeho platnosti;
b) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na rozhodnutie a nemohli byť v konaní uplatnené bez zavinenia účastníka
konania;
c) bola nesprávnym postupom disciplinárneho orgánu účastníkovi odobratá možnosť zúčastniť sa konania, ak to mohlo mať podstatný vplyv na rozhodnutie a ak
nemohla byť náprava urobená v odvolacom konaní;
d) rozhodnutie sa opiera o dôkazy, ktoré sa ukázali nepravdivými.
Proti rozhodnutiu, ktorým sa ruší alebo mení rozhodnutie mimo odvolacieho konania, sa nie je možné odvolať Predsedníctvu SBZ.
8.1. Tresty jednotlivcom
V disciplinárnom konaní môže byť jednotlivcovi uložený trest:
a) napomenutie
b) peňažná pokuta
c) zastavenie športovej činnosti
8.2. Tresty párom a družstvám
V disciplinárnom konaní môže byť páru alebo družstvu uložený trest:
a) napomenutie
b) peňažná pokuta
c) odobratie bodov páru alebo družstvu v súťaži
d) vylúčenie páru alebo družstva zo súťaže
8.3. Tresty funkcionárom a reprezentantom
V disciplinárnom konaní môže byť jednotlivcovi uložený trest:
a) napomenutie
b) peňažná pokuta
c) zastavenie výkonu funkcie
8.4. Disciplinárne orgány sú povinné dbať najmä na to, aby uložené tresty plnili aj výchovnú a preventívnu funkciu. Aj samotné prerokovanie priestupku pred
disciplinárnym orgánom bez uloženia disciplinárneho trestu môže splniť výchovný cieľ.
8.5 Napomenutie
Napomenutie je najmiernejšia forma trestu.
Napomenutie nie je možné udeliť opakovane.
8.6. Peňažná pokuta
Peňažitý trest možno jednotlivcovi alebo páru uložiť až do výšky desaťnásobku najvyššieho ročného členského príspevku platného v dobe, kedy ku priestupku
došlo.
Družstvu možno uložiť peňažitý trest až do výšky dvadsaťnásobku najvyššieho ročného členského príspevku platného v dobe, kedy ku previneniu došlo.
Funkcionárovi možno uložiť peňažitý trest až do výšky dvadsaťpäťnásobku najvyššieho ročného členského príspevku platného v dobe, kedy ku previneniu došlo.
Pokiaľ nie je v rozhodnutí o treste uvedené ináč, je peňažná pokuta splatná v lehote do 14 dní odo dňa vynesenia rozhodnutia disciplinárneho orgánu.
V prípade, keď nedôjde k zaplateniu peňažnej pokuty v stanovenej lehote je Predsedníctvo SBZ povinné previneného upozorniť na povinnosť zaplatiť pokutu. Ak
napriek upozorneniu previnený v lehote do 14 dní od zaslania upozornenia pokutu neuhradí, Predsedníctvo SBZ rozhodne o zastavení športovej činnosti (pozri
čl. 8.6) previneného s okamžitou platnosťou a následne v ďalšom disciplinárnom konaní stanoví jeho dĺžku. V takomto prípade sa čas, ktorý uplynul od
rozhodnutia o zastavení činnosti, započíta do celkového rozsahu trestu.
8.7. Zastavenie športovej činnosti
Trest zastavenie športovej činnosti jednotlivca je možno uložiť najviac na dvadsaťštyri kalendárnych mesiacov. Previnený sa nemôže v tomto období zúčastniť
žiadnych súťaží a akcií organizovaných SBZ ani nemôže byť zo strany SBZ vyslaný na súťaž do zahraničia.
Ak je trest zastavenia športovej činnosti kratší ako 90 dní, môže sa podmienečne odložiť na dobu 1 roka. Ak sa člen SBZ v období podmienečného odkladu
výkonu predchádzajúceho trestu dopustí nového disciplinárneho priestupku, vstúpi trest v platnosť dňom udelenia trestu za tento nový priestupok.
V prípade, keď sa previnený počas výkonu trestu chová vzorne a nie sú voči nemu po disciplinárnej stránke žiadne výhrady, je možné skrátenie alebo
podmienečné odloženie vykonania zvyšku trestu. Podnet k posúdeniu zmiernenia trestu podľa môže podať potrestaný člen, klub, ktorého je potrestaný členom
alebo funkcionárom alebo Predsedníctvo SBZ. Rozhodnutie o zmiernení trestu môže prijať odvolací orgán (pozri čl. 7.1).
Trest zastavenia športovej činnosti možno vysloviť taktiež len pre prípad reprezentácie a medzinárodných športových stykov. K udeleniu tohto trestu je
treba súhlasné stanovisko Predsedníctva SBZ.
Trest zastavenie športovej činnosti možno uložiť družstvu najviac na šesť mesiacov. V tejto dobe sa družstvo nesmie zúčastniť ani medzinárodných alebo
iných stretnutí. Počas plynutia trestu zastavenia športovej činnosti družstva nemôžu sa hráči potrestaného družstva zúčastňovať žiadnych akcií
organizovaných SBZ.
8.8. Odobratie bodov páru alebo družstvu
Trest odobratia bodov je alternatívou k zastaveniu športovej činnosti družstva na určitý počet stretnutí. Páru alebo družstvu možno odobrať maximálne toľko
bodov, koľko by ich mohlo v týchto stretnutiach teoreticky získať.
Namiesto vyhlásenia kontumačného výsledku možno previnenému družstvu odobrať body i za už odohrané stretnutie, a to i v prípade, že toto stretnutie
prehralo.
Odobraté body sa družstvu odčítajú z celkovej tabuľky poradia družstiev.
8.9. Vylúčenie páru alebo družstva zo súťaže
Vedúci súťaže alebo rozhodca môže pri majstrovskom zápase páru alebo družstvu pri porušení súťažných pravidiel SBZ udeliť:
- za prvý priestupok – napomenutie,
- za druhý priestupok – peňažnú pokutu.
Ak sa v priebehu súťaže dopúšťa pár alebo družstvo priestupkov opakovane môže rozhodca pár alebo družstvo
- vylúčiť zo súťaže,
- podať návrh na disciplinárne konanie pred komisiou, ktorú ustanoví P-SBZ.
Vylúčenie páru alebo družstva zo súťaže je možné len za obzvlášť závažné porušenie pravidiel, súťažného poriadku, ostatných predpisov SBZ alebo v prípade
opakovania sa priestupku, za ktorý už boli uložené nižšie tresty v zmysle tohto článku.
Vylúčené družstvo, predovšetkým pri zistení ovplyvňovania výsledkov ligových zápasov, je možné preradiť do nižšej súťaže pre nasledujúci súťažný ročník.
8.10. Zastavenie výkonu funkcie
Zákaz výkonu funkcie možno uložiť najviac na obdobie dvanástich kalendárnych mesiacov.
Trest zákazu výkonu funkcie možno uložiť trénerom, rozhodcom, kapitánom družstiev a iným osobám povereným obdobnými funkciami.
Priestupok voleného funkcionára prerokováva orgán, ktorým bol funkcionár do funkcie zvolený v súlade s ustanoveniami čl. 4.5. Vo výroku o treste
disciplinárny orgán stanoví, ktorú funkciu prípadne, ktorú činnosť s touto funkciou spojenú, nesmie potrestaný funkcionár počas trestu vykonávať.
8.11. Druhy priestupkov
Disciplinárny poriadok posudzuje nasledovné druhy priestupkov:
a) Nešportové správanie
b) Hrubé nešportové správanie
c) Telesné napadnutie
d) Neoprávnené jednanie
V prípade, keď disciplinárny priestupok nie je exaktne uvedený, je nutné priestupok posúdiť podľa priestupku svojím charakterom a závažnosťou najbližším.
8.12. Nešportové správanie
Nešportového správania sa dopustil každý, kto svojim správaním pokazil celkový dojem športovej atmosféry na súťaži, najmä sa nevhodne vyjadroval,
pokrikoval, neposlúchol pokyny rozhodcu či vedúceho súťaže, alebo sa choval v rozpore so zásadami fair-play.
Príkladom nešportového správania sú, okrem iného:
- nelegálny spôsob odovzdávania informácií partnerovi počas hry alebo za navádzanie k takejto činnosti,
- používanie dražobných sledov, markovania alebo iných signálov, ktoré sú v rozpore s podaným vysvetlením alebo so skutočnosťami uvedenými v konvenčnej
karte,
- úmyselné, nepravdivé obvinenie z priestupku,
- úmyselne nesprávne alebo neúplné vysvetlenie alebo úmyselne obsažné, pritom zavádzajúce vysvetlenie na otázku o význame partnerovej hlášky alebo marky,
- jednanie s cieľom získania informácií o rozlohe kariet alebo dosiahnutých výsledkov v rozdaní, ktoré previnený bude hrať alebo s cieľom zisku prospechu
plynúceho zo znalosti takejto informácie.
Trest za nešportové správanie je v súlade s čl. 8.1a) až c) tohto Disciplinárneho poriadku. V prípade kolektívneho jednania je trest v súlade s 8.2a) až d)
tohto Disciplinárneho poriadku. V prípade rozhodnutia o zastavení športovej činnosti je to maximálne na obdobie 6 mesiacov.
8.13. Hrubé nešportové správanie
Hrubého nešportového správania sa dopustil každý, kto jednal s úmyslom napadnutého zosmiešniť alebo ponížiť, najmä nadávkami, vyhrážaním, alebo hanlivými
výrokmi.
V prípade kolektívneho jednania je možné uložiť individuálne aj kolektívne tresty.
Príkladom hrubého nešportového správania sú, okrem iného:
- úmyselné jednanie, ktorého cieľom je dohodnúť iný výsledok alebo inak získaný než získaný podľa pravidiel zohraním predpísaného počtu rozdaní alebo
uvedenie iného výsledku než bol výsledok upravený výrokom rozhodcu,
- úmyselné zapísanie nepravdivého výsledku do oficiálneho zápisového lístku alebo za úmyselné uvedenie rozhodcu do omylu v prípade odovzdania informácie o
výsledku rozdania alebo zápasu alebo za spoluúčasť na takomto konaní,
- účasť v súťaži pod cudzím menom alebo prihlásenie hráča do súťaže kapitánom alebo vedúcim súťaže pod cudzím menom, a to vrátane prípadu, ak sa účastník
súťaže vydáva za svojho menovca,
- nešportové chovanie, zvlášť za požívanie alkoholu a ďalších látok zakázaných predpismi SBZ alebo organizáciou, ktorej je SBZ členom, počas súťaže,
- poškodenie, zničenie alebo stratu predmetov alebo zariadení slúžiacich ku hre alebo s hrou súvisiacich,
- neospravedlnené odmietnutie predstúpenia pred disciplinárny orgán alebo neospravedlnená neprítomnosť na rokovaní disciplinárneho orgánu,
- falošné svedectvo uskutočnené pred orgánmi SBZ v písomnej, ústnej alebo elektronickej forme, likvidácia dôkazov o priestupku alebo pokus o takúto
likvidáciu, obštrukcie týkajúce sa disciplinárneho konania,
- organizovanie kampaní proti voleným alebo nominovaným orgánom SBZ, ich osočovanie alebo ohováranie, spochybňovanie ich voľby, spochybňovanie kompetencie
volených alebo nominovaných orgánov SBZ, spochybňovanie kompetencie ich členov alebo člena, verejné alebo zákulisné intrigovanie s cieľom spochybniť
činnosť volených orgánov alebo nominovaných orgánov SBZ, organizovanie nátlakových alebo tzv. petičných akcií majúcich za cieľ dosiahnuť personálne zmeny
vo volených alebo nominovaných orgánoch SBZ.
Trest za hrubé nešportové správanie je v súlade s čl. 8.1b) a c) tohto Disciplinárneho poriadku. V prípade kolektívneho jednania je trest v súlade s 8.2b)
až d) tohto Disciplinárneho poriadku. V prípade rozhodnutia o zastavení športovej činnosti je to maximálne na obdobie 12 mesiacov.
8.14. Osobné napadnutie alebo inzultácia
Osobného napadnutia sa dopustil každý, kto fyzicky napadol hráča, kapitána, trénera, rozhodcu, vedúceho súťaže alebo diváka. Osobného napadnutia sa
dopustil aj ten, kto použil vulgárne alebo inak urážlivé slová alebo gestá voči inému účastníkovi súťaže, organizátorovi alebo funkcionárovi SBZ v
súvislosti s výkonom jeho funkcie.
V prípade kolektívneho jednania je možné uložiť individuálne aj kolektívne tresty.
Trest za osobné napadnutie je v súlade s čl. 8.1c) tohto Disciplinárneho poriadku. V prípade kolektívneho jednania je trest v súlade s čl. 8.2c) tohto
Disciplinárneho poriadku.
8.15. Neoprávnené jednanie
Neoprávneného jednania sa dopustil každý, kto jednal s úmyslom obohatiť sa, znevážiť dobré meno bridžu, bridžového klubu, SBZ alebo výkonných orgánov.
Neoprávneného jednania sa dopustil každý, kto svojím konaním vedome umožnil, aby bridžový klub, SBZ alebo výkonné orgány SBZ utrpeli morálnu alebo finančnú
ujmu.
Neoprávneného konania sa dopustil aj ten, kto svojím konaním vedome umožnil neoprávnené konanie inej osobe.
Príkladom neoprávneného jednania sú, okrem iného
- zneužitie postavenia aktívneho funkcionára SBZ k osobnému obohateniu,
- neospravedlnená neúčasť reprezentanta na súťaži, na ktorú bol previnený s vlastným súhlasom nominovaný a na ktorom mal hrať za klub alebo reprezentačný
výber vrátane oficiálnej reprezentácie SBZ, neospravedlnená neúčasť na tréningu alebo sústredení, kde účasť bola previnenému s jeho predchádzajúcim
súhlasom uložená (napr. povinnosť reprezentanta zúčastniť sa sústredenia alebo turnaja, s čím dotyčný vopred súhlasil),
Trest za neoprávnené jednanie je v súlade s čl. 8.3 a) až c) tohto Disciplinárneho poriadku.
9.1. Evidenciu všetkých trestov, ktoré boli uložené členom SBZ, vedie Generálny sekretár SBZ.
9.2. V Registri trestov SBZ musia byť uvedené tieto údaje :
- meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu a prípadná klubová príslušnosť previneného,
- uložený trest, disciplinárny orgán, ktorý ho uložil a dátum rozhodnutia s dokladom o jeho doručení,
- ďalšie potrebné údaje.
9.3. Tresty sa v Registri trestov SBZ uchovávajú 3 kalendárne roky. Po uplynutí tejto doby sa trest vymaže. V prípade podmienečného trestu, ktorý sa v
priebehu lehoty trestu nezmení na nepodmienečný, dôjde k vymazaniu záznamu po 24 mesiacoch od ukončenia podmienečného odkladu.
9.4. Ak je to uvedené v rozhodnutí, Disciplinárny orgán je povinný požiadať Predsedníctvo SBZ o zverejnenie udeleného disciplinárneho trestu na
internetových stránkach SBZ alebo v iných oznamovacích prostriedkoch spadajúcich do kompetencie Predsedníctva SBZ vrátane verejného oznamu na súťažiach
usporiadaných na území Slovenska.
10.1. Tento Disciplinárny poriadok nadobúda účinnosť 22.decembra 2009.
10.2. Ustanovenia tohto Disciplinárneho poriadku neplatia pre konania neskončené pred nadobudnutím jeho účinnosti.
10.3. Ruší sa platnosť všetkých predošlých Disciplinárnych poriadkov SBZ, vrátane všetkých doplnkov a príloh, ktoré vydal Slovenský bridžový zväz do
termínu nadobudnutia účinnosti uvedeného v čl. 10.1 tohto Disciplinárneho poriadku.
|