Zápis zo zasadania P-SBZ zo dňa 3. 12. 2015 |
|
|
Napísal Peter Belčák
|
07. 12. 2015 |
Zápis zo schôdze Predsedníctva SBZ
Miesto: Bratislava, Michalovce, Košice, Nové Zámky, Žilina
Dátum: streda, 2. decembra 2015
Prítomní: P. Belčák (PB), G. Hinďoš (GH), J. Frajt (JF), P. Hora (PH), E. Velecký (EV), A. Zlacký (AZ)
Neprítomný:
Program:
1/ zhodnotenie slovenskej bridžovej ligy 2015
2/ voľba koordinátora ligy na rok 2016
3/ doplnenie informácií do Informačného systému o športe
4/ stanovisko k žiadosti A. Kubicu na prešetrenie udalosti, ku ktorej došlo na turnaji v Slavoniciach
5/ účasť SBZ na stretnutí zástupcov národných zväzov, ktoré organizuje EBL koncom januára 2016
6/ zriadenie komisie na prípravu zmeny stanov v dôsledku schválenia nového Zákona o športe
7/ diskusia
Závery:
1/ JF, koordinátor slovenskej bridžovej ligy, predložil hodnotenie I. a II. SBL, v ktorej ocenil bezproblémový priebeh súťaže, rýchlu dostupnosť výsledkov. Výhrady boli k podmienkam v okolí hracej miestnosti počas jesenného sústredenia prvej ligy, keď v sobotu večer hluk z oslavy pôsobil rušivo aj priamo v hracej miestnosti. P-SBZ poverilo koordinátora, aby sa v budúcnosti pokúsil takejto situácii predísť rokovaním s majiteľom priestorov. JF ďalej odporúča, aby aj rozhodca v druhej lige zaujal prísny prístup ku zlozvyku niektorých športovcov komentovať rozdania. Aj keď formálny prostest nebol podaný, informácie a spôsob, akým si ich páry po odohraní rozdaniavymieňali, mohli neoprávnene zvýhodniť iné družstvá.
PH sa podelil o skúsenosti družstva ŽBK s účasťou v 2. lige a potvrdil, že jeden nocľah mali všetci členovia družstva z titulu účasti vo východnej konferencii zabezpečnený zdarma na náklady SBZ.
2/ P-SBZ poďakovalo JF za prácu koordinátora SBL v ukončenom ročníku. Na posúdenie dostalo jeden návrh na koordinátora SBL na rok 2016 v osobe JF. P-SBZ v hlasovaní schválilo JF za koordinátora SBL na budúci súťažný ročník (6x ZA).
Členovia P-SBZ diskutovali o prípadnej zmene hracieho systému, zatiaľ bez finálej dohody. JF pripraví návrh propozícií SBL na rok 2016, ktorý do 9.12. predloží ostatným členom P-SBZ na diskusiu. Zámerom P-SBZ je ukončiť diskusiu o rozpise a o propozíciách ako celku tak, aby finálne znenie propozícií sme mohli zverejniť do 16.12.2015.
Vložné a ceny za 1. a 2. ligu sa oproti súťažnému ročníku 2015 nebudú meniť.
3/ PB oboznámil nových členov P-SBZ s účelom informačného systému o športe, o informáciách, ktoré v ňom jednotlivé športové zväzy evidujú a o jeho úlohe pri posudzovaní športových zväzov zo strany ministerstva školstva. PB oznámil, ktoré zmeny vykonal v priebehu ostatných 12 mesiacov (zmena adresa sídla, zmena funkcionárov, doplnenie nových členov) a požiadal zástupcov klubov o účinnejšiu spoluprácu pri zbere údajov.
4/ P-SBZ skonštatovalo, že spôsob, ktorým sa postavilo k žiadosti A. Kubicu (AK) zo dňa 6.5.2015 na prešetrenie udalosti, ku ktorej došlo na turnaji v Slavoniciach, je neuspokojivý a že hoci došlo k výmene mejlov medzi predstaviteľmi SBZ a ČBS v tejto veci, tak komunikácia s predkladateľom podnetu bola nezvládnutá. P-SBZ si kriticky priznáva vinu, že hoci podnet zaevidovalo, následne ho, kým bol aktuálny,nedoriešilo.
V súčasnosti, po urgencii AK a keď sa k podnetu AK vyjadrilo aj Ú-ČBS, členovia P-SBZ znovu posúdili možnosti ďalšieho postupu. Keďže však od podania podnetu uplynulo viac ako pol roka, tak v zmysle platného disciplinárneho poriadku SBZ, bod 5.2, už disciplinárne konanie nemožno zahájiť, lebo od prípadného priestupku uplynula lehota dlhšia ako šesť mesiacov.
P-SBZ poverilo GH, aby v tomto zmysle informoval AK aj Ú-ČBS a zároveň sa AK v mene celého P-SBZ ospravedlnil za nekonanie.
5/ EBL s viac-menej pravidelnou 2-ročnou periodicitou organizuje pre národné zväzy stretnutie ich zástupcov s výkonným výborom EBL. Najbližšie sa uskutoční koncom januára 2016 v Ríme. P-SBZ predbežne súhlasí s účasťou SBZ na tomto stretnutí a poverilo PB oslovením prípadných zástupcov za SBZ a predložením návrhu o zložení delegácie a o rozpočte na jej účasťna hlasovanie v P-SBZ.
6/ v súvislosti s prijatím Zákona o športe v Národnej Rade SR, ktorý nadobudne účinnosť od 1. januára 2016, vzniká národným športovým zväzom potreba prispôsobiť svoju činnosť novému legislatívnemu rámcu. Väčšina športových zväzov bude musieť upraviť svoje stanovy, pričom pracovníci Ministerstva školstva ponúknu v priebehu budúceho roka pomoc pri zapracovaní potrebných zmien formou organizovania seminárov. P-SBZ schválilo zriadenie odbornej komisie na prípravu nových stanov (6x ZA) a následne aj zloženie tejto komisie v zostave PB, GH, PH a M. Krajčo (6x ZA). Prácu komisie pre prípadné špeciálne oblasti podporí aj AZ.
V tejto súvislosti PB ešte informoval, že Ministerstvo školstva predpokladá zverejnenie rozhodnutia o rozdelení dotácie na štátnu reprezentáciu na rok 2016 a následné podpísanie zmluv so športovými zväzmi, ktorým bude táto dotácia zo štátneho rozpočtu poskytnutá, ešte v decembri 2015, t.j. podľa pomaly končiaceho zákona.
7.1/ Kalendár súťaží na budúci rok je už pripravený, zástupcovia klubov postupne poslali termíny nimi organizovabných podujatí na rok 2016 a turnajovv okolitých krajinách s predpokladanou účasťou hráčov zo Slovenska. Tento kalendár bude zverejnený na stránke SBZ súčasne s propozíciami SBL pred koncom roka 2015. Zatiaľ otvoreným ostáva termín Dunajského pohára, AZ informoval o stave jeho príprav a prisľúbil potvrdiť predbežný termín alebo poslať nový termín koncom januára 2016, kedy predpokladá, že bude mať hotový definitívny návrh formátu a termínu súťaže.
7.2/ P-SBZ si dohodlo zásady spracovania a odpovedania na podnety alebo otázky určené členom SBZ (rovnako aj na podnety nečlenov alebo zo zahraničia) prichádzajúce na spoločnú mejlovú adresu SBZ. Podľa týchto zásad je P-SBZ povinné na podnet odpovedať do 30 dní, pričom návrh odpovede vypracuje a predsedníctvu predložíčlen P-SBZ, do ktorého kompetencie tematika predložená v podnete patrí. V prípade potreby tohto člena určí prezident alebo generálny tajomník.
7.3/ PB informoval, že SBZ je aj na budúci rok zaregistrovaný ako príjemca 2% dane z príjmu právnických a fyzických osôb.
PB poďakoval za konštruktívnu diskusiu na schôdzi a poprial ostatným členom P-SBZ príjemné prežitie koncoročného obdobia.
V Bratislave, 3. decembra 2015
|
Nemáte oprávnenie pridať komentár.
|
Komentár
reagujem týmto na zápis zo zasadania P-SBZ dňa 3. 12. 2015 uverejnený na stránkach SBZ a následnú oficiálnu správu adresovanú Výboru ČBS a mne dňa 15. 12. 2015, ktoré obsahujú popis riešenia môjho podnetu adresovaného P-SBZ dňa 6. 5. 2015 a v ktorom som P-SBZ z titulu vedúceho súťaže žiadal o vymenovanie komisie, resp. zabezpečenie prerokovania potenciálneho priestupku slovenského hráča na súťaži v Slavoniciach.
Pokúsim sa vykresliť svoj pohľad na chronológiu udalostí s prihliadnutím na postup, ktorý vyžaduje disciplinárny poriadok SBZ (ďalej len DP), ktorého citácie tu uvádzam.
K udalosti, ktorej prešetrenie som požadoval, došlo 3. 5. 2015 v Slavoniciach. Na mieste bola riešená disciplinárnou pokutou v súťažných bodoch a napomenutím. Odstavec 4. 3 DP vedúcemu dáva možnosť uložiť peňažný trest vo výške 10-násobku vložného do súťaže. Tento postup som neuplatnil z niekoľkých dôvodov, z ktorých je najdôležitejší ten, že išlo o priestupok slovenského hráča na českej súťaži. Tento odstavec DP tiež uvádza, že nadradeným orgánom vedúceho súťaže je komisia ustanovená SBZ a zároveň konštatuje, že v prípade, že je osoba delegovaného rozhodcu totožná s vedúcim súťaže, je povinný spísať o priestupku protokol a vec postúpiť nadriadenému orgánu.
4.3. Vedúci súťaže alebo osoba poverená vedením súťaže rozhoduje o disciplinárnych priestupkoch podľa ustanovenia čl. 2.2, písm. b) alebo c).
Vedúci súťaže prejednáva priestupok v mieste súťaže, bez zbytočného zdržania a v spolupráci s delegovaným rozhodcom. V prípade nezhody alebo v prípade, že vedúci súťaže je osoba totožná s delegovaným rozhodcom, je povinný spísať o priestupku protokol a vec postúpiť nadriadenému orgánu.
Vedúci súťaže môže uložiť peňažný trest do maximálnej výšky desaťnásobku vložného do príslušnej súťaže, v ktorej k priestupku došlo.
Nadriadeným orgánom vedúceho súťaže je komisia ustanovená P-SBZ.
DP teda ukladá vedúcemu povinnosť vec postúpiť nadriadenému orgánu, ktorým je komisia ustanovená SBZ. Tú však na riešenie konkrétneho prípadu menuje P-SBZ, preto som tiež svoj podnet odoslal P-SBZ (6. 5. 2015). Domnievam sa, že som tým splnil požiadavky DP kladené na vedúceho súťaže.
Len na okraj sa zmieňujem o tom, že rozlišovať medzi delegovaným rozhodcom, osobou poverenou vedením súťaže a vedúcim súťaže, je prinajmenšom čudné. Tieto označenia sú použité vo viacerých dokumentoch SBZ, pravidlá súťažného bridžu poznajú len termín vedúci súťaže.
Z e-mailovej komunikácie (19. 5. 2015) medzi E. Veleckým, členom P-SBZ, iným slovenským hráčom (účastníkom turnaja v Slavoniciach, ktorého sa však podnet vôbec netýkal) a mnou vyplynulo, že existujú pochybnosti o tom, či podnet od vedúceho súťaže stačí k zahájeniu rokovania P-SBZ o priestupku. Toto tvrdenie ma vskutku prekvapilo, pretože z vyššie napísaného je zrejmé, že vedúci má povinnosť postúpiť vec nadriadenému orgánu, a zároveň som si nevedel predstaviť, kto iný má posielať podnet, ak nie vedúci súťaže. Avšak vzhľadom k tomu, že táto mailová diskusia nebola súčasťou konania, očakával som, že ma na tento nedostatok P-SBZ upozorní.
5.1. Podanie
Podanie možno urobiť písomne alebo ústne do protokolu príslušnému disciplinárnemu orgánu. Podanie sa posudzuje podľa obsahu. Z podania musí byť jasné, kto ho podáva, akej veci sa týka a čo navrhuje. Pokiaľ podanie nemá predpísané náležitosti alebo vykazuje nedostatky, vyzve disciplinárny orgán podávajúceho k jeho doplneniu, resp. odstráneniu nedostatkov, v stanovenej lehote.
Ak sa disciplinárny orgán, ktorým P-SBZ nepochybne je, domnieval, že podnet nebol podaný oprávnenou osobou, resp. že môj podnet vykazuje nedostatky, ktoré bránia tomu, aby bol prerokovaný, mal na na to upozorniť. V takom prípade (i keď značne prekvapený) by som sa snažil zabezpečiť nápravu a okamžite požiadal o vyjadrenie Výbor ČBS.
P-SBZ ako disciplinárny orgán teda
a) neinformalo podávajúceho, že jeho podnet nestačí k zahájeniu rokovania P-SBZ o priestupku, teda že vykazuje nedostatky,
b) nesplnilo požiadavky odstavca 3. 2. DP:
3.2. Disciplinárny orgán je povinný svedomito a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, prerokovať ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú ku správnemu vyriešeniu.
Späť k časovej postupnosti udalostí. 14. 10. 2015 som adresoval P-SBZ ďalší e-mail, v ktorom som sa zaujímal o priebeh riešenia veci. Do tohto dňa (od podnetu uplynulo 160 dní) som nemal ani odpoveď P-SBZ na môj podnet, ani žiadne správy o tom, ako je vec riešená. Tak tomu zostalo aj po tomto dni. Ani na moju správu zo 14. 10. 2015 som nedostal žiadne informácie o priebehu riešenia.
Požiadal som teda Výbor ČBS o pripojenie sa k môjmu podnetu. Učinil tak člen Výboru ČBS Jan Martynek ml. mailom 19. 11. 2015. Až táto správa zrejme viedla k „riešeniu“ podnetu a uverejneniu príslušného oznamu na stránkach SBZ 7. 12. 2015.
V bode 4 zápisu zo zasadania P-SBZ sa uvádza nasledovné:
Keďže však od podania podnetu uplynulo viac ako pol roka, tak v zmysle platného disciplinárneho poriadku SBZ, bod 5.2, už disciplinárne konanie nemožno zahájiť, lebo od prípadného priestupku uplynula lehota dlhšia ako šesť mesiacov.
Citujem spomínaný bod 5. 2 DP SBZ:
5.2. Zahájenie konania
Konanie sa začína na základe podania účastníka konania a/alebo z podnetu disciplinárneho orgánu.
Konanie je začaté dňom, kedy podanie účastníka konania došlo disciplinárnemu orgánu príslušnému vo veci rozhodnúť. Pokiaľ sa konanie začína z podnetu disciplinárneho orgánu, je konanie začaté dňom, kedy tento orgán vykonal voči účastníkom konania prvý úkon.
O začatí konania upovedomí disciplinárny orgán všetkých známych účastníkov konania; ak mu účastníci konania alebo ich pobyt nie sú známe, upovedomí ich o začatí konania zverejnením napr. na webovej stránke SBZ alebo obdobným spôsobom.
Konanie nemožno zahájiť, ak uplynie od priestupku lehota dlhšia ako šesť mesiacov.
Podľa stanoviska P-SBZ nie je možné konanie zahájiť, lebo od prípadného priestupku uplynulo 6 mesiacov. Konanie sa však začína na základe podania účastníka konania a/alebo z podnetu disciplinárneho orgánu. DP definuje účastníkov konania týmto odstavcom:
4.6. Účastníci konania
Účastníkom konania je ten, o ktorého právach alebo povinnostiach má byť konanie vedené alebo ktorého práva alebo povinnosti môžu byť rozhodnutím priamo ovplyvnené; účastníkom konania je i ten, kto tvrdí, že môže byť rozhodnutím vo svojich právach alebo povinnostiach priamo ovplyvnený, a to až do času, pokiaľ sa nepreukáže opak.
Účastník môže samostatne jednať v rozsahu, v ktorom má spôsobilosť vlastnými úkonmi poberať práva a brať na seba povinnosti.
Je vedúci súťaže účastníkom konania? Konanie iste súvisí s výkonom mojej povinnosti nahlásiť priestupok vyššiemu disciplinárnemu orgánu. V každom prípade je logický nezmysel, aby podávajúci nebol účastníkom konania. Som presvedčený, že na základe vyššie uvedeného a v súlade s DP bolo konanie už začaté, a to 6. 5. 2015 podnetom adresovaným vyššiemu disciplinárnemu orgánu.
Ak sa konanie začína z podnetu disciplinárneho orgánu (ktorým vedúci súťaže je), je konanie začaté dňom, kedy tento orgán vykonal voči účastníkom prvý úkon. DP nedefinuje prvý úkon, mám však za to, že disciplinárny trest (v súťažných bodoch, 3. 5. 2015) a obzvlášť samotný podnet na P-SBZ (6. 5. 2015) takými úkonmi sú.
Záverom teda konštatujem, že tvrdenie, že konanie nemožno zahájiť, pretože uplynulo 6 mesiacov od priestupku, je nesprávne, keďže konanie bolo zahájené najneskôr 6. 5. 2015 odoslaním podnetu, resp. jeho prijatím P-SBZ.
Keďže konanie už zahájené je, žiadam o revíziu stanoviska P-SBZ, ktoré sa opiera o nesprávnu interpretáciu odstavca 5. 2. DP SBZ.
S pozdravom,
Adam Kubica
ziadat v diskusnom prispevku o zmenu rozhodnutia P-SBZ nie je pravne ucinne. Plati totiz:
a/ stanovy SBZ neumoznuju ziadat o reviziu rozhodnutia organ, ktory rozhodnutie vyniesol.
b/ odvolanie proti rozhodnutiu takehoto organu treba podat na kontrolnu komisiu
c/ odvolanie treba adresovat predsedovi kontrolnej komisie
d/ odvolanie treba podat do 30 dni od dna nadobudnutia ucinnosti rozhodnutia
e/ rozhodnutia organov SBZ nadobudaju ucinnost dnom ich zverejnenia na webe SBZ.
Uvedeny postup vyplyva zo stanov SBZ, hlavne clanku 12.
RSS informačný kanál komentárov k tomuto článku.